Latawce skrzynkowe – konstrukcje na których można się wzorować?

Latawce skrzynkowe wyglądem przypominają pudełka. Mają przestrzenną formę i stabilną konstrukcję. Na przełomie XIX i XX wieku nastąpił ich prawdziwy rozkwit. Ich budowę stawiano sobie za wzór przy projektowaniu samolotów w późniejszym czasie. Nic dziwnego – w końcu zostały zaprojektowane przez inżynierów, którzy spędzili dużo czasu na doprecyzowaniu swoich konstrukcji.

Możemy wyróżnić kilka podstawowych modeli latawców skrzynkowych, których nazwy pochodzą od nazwisk ich projektantów:

Latawiec Pottera

Szkielet skrzynki jest wykonany z 4 listew o długości 750 mm każda oraz z 16 rozpórek o długości 250 mm każda, połączonych ze sobą nicią. Dla usztywnienia konstrukcji szkielet jest wzmocniony nicianymi cięgnami. Konstrukcja oklejona jest cienkim papierem, tworząc jakby dwie skrzynki. Linki uzdy są przymocowane w dwóch punktach, przy przednich krawędziach powierzchni nośnych. Latawiec skrzynkowy nie wymaga zastosowania ogona, gdyż funkcję statecznika pełni tylna komora.
latawiec skrzynkowy Pottera

Latawiec Conynego

Szynka trójkątna i dwa skrzydła stanowią konstrukcję tego latawce. Szkielet tworzą trzy podłużnice o długości 992 mm każda oraz sześć rozpórek o długości po 305 mm. Szkielet jest wzmocniony mocną nicią, tworzącą krawędzie skrzydeł. Poprzeczka jest długości 865 mm. Taka konstrukcja nie potrzebuje stosowania ogona w latawcu. Uzda jest montowana w dwóch miejscach.

latawiec Conynego
Latawiec Hargrave’a

Konstrukcja tego latawca złożona jest z dwóch komór o identycznych rozmiarach, ułożonych podłużnicami w środku symetrii. Rozpiętość latawca to aż 2700 mm, długość liczy 2400 mm, szerokość skrzynek – 800 mm, a jego wysokość – 750 mm. Pomimo tak dużych gabarytów, posiada tylko jedną uzdę.

latawiec Hargrave'a
Latawiec Codyego

Dwie połączone skrzynki stanowią szkielet latawca. Rozpiętość liczy 2000 mm, długość to 1200 mm. Latawiec skonstruowany przez Amerykańskiego inżyniera stał się wzorem w czasach początków lotnictwa.

latawiec CodyegoZ uwagi na przemyślaną konstrukcję wykształconych projektantów, mogą służyć za wzór. Do tej pory jest dużo zwolenników tego typu latawców, dzięki imponującej sile nośnej.

Skomentuj mamoo Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *